תזונה פונקציונלית - השפעת אכילת יוגורט על דלקת
דף הבית >> תזונה במצבי בריאות >> דלקת >> השפעת אכילת יוגורט על דלקת

השפעת אכילת יוגורט על דלקת

מאת: יוסי שבח, נטורופת מומחה בתזונה פונקציונלית ובצמחי מרפא

בפרסום מקדים באינטרנט הוצג מאמר מעניין של כתב העת לתזונת האדם ודיאטטיקה (Journal of Human Nutrition and Dietetics). זה הוא כתב העת הרשמי של האיגוד התזונתי האנגלי (The Official Journal of the British Dietetic Association).

 

כותרת המאמר אומרת כי פרוביוטיקה ויוגורט קונבנציונלי יכולים להמריץ ייצור מוגבר של ציטוקינים פרו-דלקתיים (Probiotic, as well as conventional yogurt, can enhance the stimulated production of proinflammatory cytokines).

המחקר, על קצה המזלג

מאמר זה מציג מחקר שנערך באוסטריה בו נבדקו שני מוצרי חלב מותססים. במחקר זה נבדקו שתי קבוצות. קבוצה אחת  צרכה יוגורט מסחרי מצוי והקבוצה השנייה צרכה משקה יוגורט פרוביוטי.

המחקר נחלק לארבעה שלבים:

שלב א': שבוע ראשון בו המשתתפות נמנעו מצריכת מוצרים מותססים ומוצרים פרוביוטיים. בסיום שלב זה נבדקו רמות הציטוקינים הפרו-דלקתיים ונקבעה רמתם הבסיסית לצורך השוואה לשלבים הבאים במחקר.

שלב ב': שבוע שני ושלישי בו המשתתפות בקבוצות השונות צרכו את מוצרי החלב המותססים בכמות של 100 גרם ליום.

שלב ג': שבוע רביעי וחמישי בו המשתתפות בקבוצות השונות צרכו את מוצרי החלב המותססים בכמות של 200 גרם ליום, כמות כפולה בהשוואה לשלב ב'.

שלב ד': שבוע שישי ושביעי בו המשתתפות נמנעו מצריכת מוצרים מותססים ומוצרים פרוביוטיים.

פרטים כלליים על משתתפות המחקר

שלושים ושלוש נשים בטווח גיל הנע בין 22 – 29.

משתתפות המחקר היו סטודנטיות מאוניברסיטת וינה באוסטריה.

כל המשתתפות היו בריאות, לא מעשנות ולא הרות.

תוצאות המחקר ומסקנות החוקרים

לאחר השבוע השלישי (סיום שלב ב') בו נצרכו מוצרי החלב המותססים, רמות הציטוקינים הפרו-דלקתיים היו גבוהים בשתי הקבוצות בהשוואה לרמות הבסיס (הרמות שנבדקו בסיום שלב א').

לאחר השבוע החמישי (סיום שלב ג') בו נצרכה כמות כפולה של מוצרי החלב המותססים, רמות הציטוקינים הפרו-דלקתיים היו גבוהים באופן משמעותי בשתי הקבוצות בהשוואה לרמות הבסיס (הרמות שנבדקו בסיום שלב א').

רמות הציטוקינים הפרו-דלקתיים היו גבוהים גם שבועיים לאחר ההפסקה בצריכת מוצרי החלב המותססים (שלב ד').

רמות הציטוקינים הפרו-דלקתיים הגבוהות ביותר בשתי הקבוצות הייתה בשלב ג' בו נצרכה כמות של 200 גרם ליום של מוצרי חלב מותססים. רמת הציטוקינים בשלב זה עמדה על 208% בהשוואה לרמות הבסיס.

מה לא בדקו החוקרים במחקר זה ומה כדאי לבדוק במחקרים הבאים בתחום זה?

חסרה קבוצת ביקורת הצורכת מוצרי חלב שאינם מותססים. באופן עקרוני יכול להיות שמוצרי חלב באופן כללי גורמים לעלייה ברמות ציטוקינים פרו-דלקתיים ודווקא התססת מוצרי החלב מפחיתה באופן יחסי את ייצור אותם ציטוקינים. כלומר, עדיין רמות הציטוקינים יעלו, אך ברמה פחותה בהשוואה למוצרי חלב בלתי מותססים.

במחקרים בנשים יש להרחיב את טווח הגילאים ככל שניתן.

מומלץ לערוך מחקרים בהשתתפות גברים וילדים בטווח גילאים רחב ככל שניתן.

לקט עדויות מחקריות על השפעות בריאותיות של יוגורט ופרוביוטיקה

מוצרי חלב מותססים מסייעים להפחתת כולסטרול.

מוצרי חלב מותססים מסייעים לעיכוב צמיחת גידולים.

מוצרי חלב מותססים יעילים בטיפול ובמניעת מגוון זיהומי מעיים הכוללים סלמונלוזיס (salmonellosis), שיגלוזיס (shigellosis) ושלשול הנגרם עקב שימוש באנטיביוטיקה.

סיכום

למרות תוצאות המחקר, מציינים החוקרים בעצמם כי אין להסיק מסקנות נמהרות וחד משמעיות עקב מגבלות המחקר כדוגמת העובדה שחסרה קבוצת ביקורת הצורכת מוצרי חלב שאינם מותססים.

משתתפות המחקר היו נשים בטווח גיל הנע בין 22 – 29, כך שניתן להסיק את המסקנות רק על נשים בטווח הגיל המוזכר.

כתמיד, מומלץ לצרוך כמויות מתונות והראיה לכך במחקר זה בו רמות הציטוקינים הפרו-דלקתיים הייתה גבוהה באופן משמעותי כשמשתתפות המחקר הכפילו את המנה היומית.

נראה כי עד שיערכו מחקרים נוספים בתחום זה ולאור העובדה כי ישנם מחקרים אחרים המציגים את השפעתם הבריאותית של מוצרי חלב מותססים, יש לצרוך כמויות מתונות של מוצרי חלב מותססים. על פניו נראה כי אין הגיון בשלב זה להימנע מצריכת מוצרים אלו.

Bookmark and Share

פרוביוטיקה יוגורט וציטוקינים פרו דלקתיים מאת: יוסי שבח באתר: 'תזונה פונקציונלית'

 


בעלי אתרים המעוניינים לקשר לדף זה מוזמנים להשתמש בטקסט מומלץ לקישור כדלקמן:
"האם יוגורט ופרוביוטיקה גורמים לדלקת?"


© כל הזכויות שמורות ליוסי שבח ולאתר functional-nutrition.co.il © 

Go Back  Print  Send Page




 

[Top]

המרכז לתזונה פונקציונלית פועל משנת 1993.

האתר מרכז ידע חשוב בתחומי תזונה נכונה, בריאה, מאוזנת ומבוססת מדע ומסורת, לרבות תזונה פונקציונלית, מזון פונקציונלי, דיאטה, מתכונים בריאים, תוספי תזונה, צמחי מרפא ותבלין.

התלמידים שלנו מתייחסים לאתר כסוג של אנציקלופדיה תזונתית וכמקור לקבלת תשובות מהימנות המבוססות על ניסיון רב שנים, לשאלות בנושאי תזונה.

אנחנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילת החברים שלנו, ולקבל במתנה הרצאות מעשירות. ההרצאות מתקיימות אונליין ומיועדות לקהל הרחב ולקהל המקצועי, בהתאמה.

המרכז לתזונה פונקציונלית

לשליחת הודעה בווטסאפ:
 



תנאי שימוש
 תקנון דיוור מפת אתר

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי וענת שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape