תזונה פונקציונלית - תזונה מסייעת במצבי רעילות עופרת
דף הבית >> תזונה פונקציונלית >> ניקוי רעלים >> תזונה מסייעת במצבי רעילות עופרת
Bookmark and Share

תזונה מסייעת במצבי רעילות עופרת

מאת: יוסי שבח Ph.D, R.Na, נטורופת

דורה נשארה מאחורה

צעצועי דורה המיוצרים בסין ופופולאריים בקרב ילדים, הוסרו מן המדפים בארצות הברית (ארה"ב) בעקבות הגילוי כי הם מכילים עופרת. העופרת מצויה בצבעים המשמשים לצביעת הצעצועים.

בהודעה שהוציא משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (תמ"ת), נאמר כי הצעצועים המצויים בישראל בטוחים לשימוש.

עופרת בשימוש בתעשייה ורעילות

לעופרת שימושים תעשייתיים שונים. עד לפני מספר שנים ניתן היה למצוא עופרת בדלקים ששימשו להנעת רכבים, אך בשנים האחרונות חל מעבר לדלק נטול עופרת, בשל רעילותה. עופרת ותרכובותיה נמצאות בחומרים שונים כדוגמת צבעים המשמשים לצביעת רהיטים וצעצועים.

איבר המטרה הרגיש ביותר לרעילות עופרת,הוא כנראה המוח. הנזקים העלולים להיגרם למוח שונים ויכולים להופיע בכל הגילאים ובפרט אצל ילדים. השפעת רעילות עופרת מחשיפה בילדות יכולה להימשך גם בתקופת ההתבגרות ואף מעבר לכך.

רעילות עופרת עלולה לפגוע בפעולת אנזימים שונים כדוגמת אנזימים המעורבים בתהליך יצירת המוגלובין. המוגלובין הוא פיגמנט נושא חמצן המקנה לכדוריות הדם האדומות את צבען האדום. במצב בו יש פגיעה בייצור המוגלובין, נפגע כושר נשיאת החמצן לרקמות ולתאי הגוף והתוצאה היא פגיעה בתפקודים שונים של הגוף.

רעילות עופרת אצל ילדים

ילדים ובפרט עד גיל שלוש, המשחקים בצעצועים הצבועים בצבעים המכילים עופרת, נמצאים בסיכון לרעילות עופרת. הסכנה נובעת מכך שילדים נוהגים להכניס לפיהם ואף לנשוך את הצעצועים. חשוב לציין כי בגיל זה נמצא המוח בתהליכי התפתחות ורגישותו גבוהה יותר להפרעות גורמים שונים כדוגמת רעילות עופרת.

להלן מצבים הקשורים לרעילות עופרת אצל ילדים:

-          הפרעות למידה, קשב, ריכוז, היפראקטיביות.

-          חוסר שקט ורגזנות.

-          עייפות ושינה מרובה מהרגיל.

-          כאבי ראש.

-          עצירות.

-          כאבי בטן.

-          תאבון ירוד.

-          אנמיה עקב מחסור בברזל.

רעילות עופרת אצל מבוגרים

-          סיכון גבוה לדיכאון.

-          סיכון גבוה להתנהגות אגרסיבית.

-          הפרעות שינה.

רעילות עופרת אצל נשים

-          הגברת סיכון להפלה.

-          הגברת סיכון ללידת תינוקות קטנים.

רעילות עופרת אצל גברים

-          פגיעה בספירת הזרע

רעילות עופרת, הפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות והקשר לאנמיה

אחת הסיבות העלולות לגרום להפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות אצל ילדים היא אנמיה עקב מחסור של ברזל. מעניין לראות את הקשר בין רעילות עופרת לאנמיה ולהפרעות קשב, ריכוז כפי שנכתב לעיל.

אנמיה המתפתחת בעקבות רעילות עופרת היא אנמיה מסוג מיקרוציטית (גודל קטן של כדוריות דם אדומות) היפוכרומית (צבע חלש של כדוריות דם אדומות), כלומר אנמיה הנובעת מחוסר ברזל.

כפי שנכתב לעיל, רעילות עופרת פוגעת בייצור המוגלובין (hemoglobin). אם נרצה לדייק, עופרת פוגעת בתהליך בו ברזל משתלב ונוצרת מולקולת הם (heme). המוגלובין הוא חלבון המשלב שתי  תרכובות, האחת כוללת ארבע קבוצות הם (heme) המכילות ברזל והשנייה כוללת ארבע שרשראות של פוליפפטיד הנקרא גלובין (globin).

חשוב לציין כי הנטורופתיה המודרנית לוקחת בחשבון את הקשר בין רעילות מתכות כבדות ובפרט עופרת לבין הפרעות קשב וריכוז. בין שיטות הטיפול הנהוגות בגישה הנטורופתית להפרעות קשב ריכוז, נמצא שימוש בצמחי מרפא ותוספי מזון המסייעים בנטרול רעילות מתכות כבדות כגון עופרת.





 

[Top]

המרכז לתזונה פונקציונלית פועל משנת 1993.

האתר מרכז ידע חשוב בתחומי תזונה נכונה, בריאה, מאוזנת ומבוססת מדע ומסורת, לרבות תזונה פונקציונלית, מזון פונקציונלי, דיאטה, מתכונים בריאים, תוספי תזונה, צמחי מרפא ותבלין.

התלמידים שלנו מתייחסים לאתר כסוג של אנציקלופדיה תזונתית וכמקור לקבלת תשובות מהימנות המבוססות על ניסיון רב שנים, לשאלות בנושאי תזונה.

אנחנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילת החברים שלנו, ולקבל במתנה הרצאות מעשירות. ההרצאות מתקיימות אונליין ומיועדות לקהל הרחב ולקהל המקצועי, בהתאמה.

המרכז לתזונה פונקציונלית

לשליחת הודעה בווטסאפ:
 



תנאי שימוש
 תקנון דיוור מפת אתר

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי וענת שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape