תזונה פונקציונלית - מחקר: האם אכילת אשכוליות עלולה להגביר הסיכון לסרטן שד לאחר הפסקת הווסת?
דף הבית >> תזונה במצבי בריאות >> סרטן >> האם אכילת אשכולית עלולה להגביר סיכון לסרטן השד?

האם אכילת אשכולית עלולה להגביר סיכון לסרטן השד?

מאת: יוסי שבח, נטורופת מומחה בתזונה פונקציונלית ובצמחי מרפא

ב – 2007 פורסם מאמר בכתב העת הבריטי לסרטן (British Journal of Cancer). במאמר זה נכתב כי אכילת אשכולית ופומלו (פומלה) עלולה להגביר את הסיכון לסרטן שד.  ב - 2008 פורסמה תגובה של מספר חוקרים שסתרה ממצאים אלו, וב - 2009 פורסם מחקר נוסף שסתר גם הוא את הקשר בין צריכת אשכוליות לבין הגברת הסיכון לסרטן שד.

תזונה פונקציונלית ובריאות

התזונה הפונקציונלית מייחסת למזונות שונים תכונות בריאותיות הודות למרכיבים המצויים בהם ולהשפעותיהם הפיזיולוגיות.

אין הדבר אומר כי תמיד למזונות אלו תהיה השפעה מיטיבה. לעיתים במצבים מסוימים, עלולים המזונות לגרום להשפעה שלילית כדוגמת מטופלים הנוטלים תרופות לדילול הדם כמו קומדין (תרופה נוגדת קרישה המשפיעה על פקטורי הקרישה), אם יאכלו מזונות עתירי ויטמין K, תיפגע השפעת התרופה מדללת הדם.

הקשר בין מיץ אשכוליות לתרופות

בשנת 1989, נתגלה כי מיץ אשכוליות מעכב קבוצת אנזימים המשפיעה בין היתר על חילוף חומרים של תרופות. השפעה זו נתגלתה במהלך מחקר שבדק את השפעת אתנול (אלכוהול) על תרופה להפחתת לחץ דם מקבוצת חוסמי תעלות סידן (calcium-channel blocker).

מיץ אשכוליות ניתן למשתתפי המחקר כדי למסך את טעם האתנול (אלכוהול).

מחקרים שנערכו לאחר מכן מצאו כי מיץ אשכוליות העלה את ריכוז התרופות בדם, דרך עיכוב של מערכת אנזימים המצויה בכבד ובמעי הדק.

במחקרים אלו נמצא כי מיץ אשכוליות משפיע על 60% ויותר מהתרופה הניתנת בבליעה.

השפעת מיץ אשכוליות על זמינות ביולוגית של תרופות, תופיע עד 24 שעות מרגע שתיית מיץ אשכוליות.

בעקבות הנחיית מינהל המזון והתרופה האמריקאי (the US Food and Drug Administration [FDA]) משנת 2006, תכשירי הורמונים המיועדים לנשים לאחר הפסקת הווסת, צריכים לכלול אזהרה על תווית התכשירים. אזהרה זו מציינת כי מיץ אשכוליות, עלול להעלות את ריכוז האסטרוגן בדם.

המחקר מ - 2007, על קצה המזלג

המחקר נקרא: מחקר העוקבה הרב-אתני, הוואי-לוס אנג'לס (Hawaii–Los Angeles Multiethnic Cohort (MEC) Study).

מחקר עוקבה כגון זה וכגון מחקר האחיות המפורסם, מהווים בסיס נתונים למחקרים נוספים כדוגמת זה הנדון, העוסק בקשר בין אכילת אשכולית וסרטן שד.

מחקר זה העוסק בקשר בין אכילת אשכולית וסרטן שד, מתייחס ובדק נשים לאחר הפסקת הווסת. מחקר זה לא בדק נשים בגיל הפוריות ובשלב זה אין להסיק ממנו על תקופת הפוריות.

פרטים כלליים על משתתפות המחקר

גיל המשתתפות במחקר נע בין 45 – 75.

המשתתפות היו מקבוצות אתניות שונות וכללו אפריקאיות אמריקאיות, יפניות אמריקאיות, לטיניות, ילידות הוואי ולבנות. 

מבין המשתתפות במחקר שכלל 118441 נשים, נבחרו 46080 משתתפות שהתאימו לדרישות המחקר שעסק בניתוח הנתונים והקשר בין אכילת אשכולית וסרטן שד.

התנאי להשתתפותן היה ווסת שפסקה באופן טבעי או שפסקה בעקבות כריתת שחלות.

נטילת טיפול הורמונלי חליפי (Hormone Replacement Therapy [HRT] ) בקרב המשתתפות היה שונה וכלל נשים שהשתמשו באסטרוגן בלבד, נשים שהשתמשו בשילוב אסטרוגן עם פרוגסטרון ונשים שמעולם לא קיבלו טיפול הורמונלי חליפי (Hormone Replacement Therapy [HRT] ).

בחלוקה משנית, נחלקו הנשים לשתי קבוצות משקל. קבוצה ראשונה שהוגדרה רזה או נורמלית, בה מדד מאסת הגוף (Body Mass Index [BMI]) קטן מ – 25 וקבוצה שנייה שהגדרתה הייתה עודף משקל או השמנה, בה מדד מאסת הגוף (Body Mass Index [BMI]) שווה או גדול מ – 25.

הקשר בין אסטרוגן, סרטן שד ואשכולית

אסטרוגן מקושר עם סיכון לסרטן שד.

במחקרים במבחנה (in vitro) ובחי (in vivo), נמצא כי קבוצת אנזימים (ציטוכרום P – 450), קשורה לחילוף חומרים של אסטרוגן.

נמצאו עדויות כי אשכולית מעכבת את אחד מאנזימי קבוצה זו. עיכוב אנזים זה, מעלה את רמות האסטרוגן בדם.

מאחר ואסטרוגן מקושר עם סיכון לסרטן שד, עליית רמת האסטרוגן בדם בעקבות אכילת אשכולית, הובילה את החוקרים להסיק כי יש קשר בין אכילת אשכולית לעלייה בסיכון לסרטן שד.

מסקנות החוקרים

צריכת אשכולית, מקושרת באופן משמעותי לסרטן שד.

באופן כללי, צריכת אשכולית מקושרת לעלייה של 30% בסרטן שד בקרב הנשים שצרכו רבע אשכולית או יותר ליום, בהשוואה לנשים שלא צרכו אשכולית כלל.

המשקל הממוצע של אשכולית אחת הוערך כ – 240 גרם. כלומר, מנה של רבע אשכולית היא במשקל של כ – 60 גרם.

הסיכון לסרטן שד בעקבות אכילת אשכולית, גבוה יותר בקרב הנשים שמעולם לא קיבלו טיפול הורמונלי חליפי (Hormone Replacement Therapy [HRT] ), בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול הורמונלי חליפי.

הסיכון לסרטן שד בעקבות אכילת אשכולית, גבוה יותר בקרב קבוצת הנשים שהוגדרה רזה או נורמלית, בהשוואה לקבוצת הנשים שהגדרתה הייתה עודף משקל או השמנה (ידוע כי לאחר הפסקת הווסת, נשים בעלות רקמת שומן רבה יותר מייצרות יותר אסטרוגן, מאחר ורקמת השומן מחליפה באופן חלקי את תפקיד השחלות בייצור אסטרוגן).

משקלול שתי הפסקאות האחרונות, נראה כי הסיכון לסרטן שד בעקבות אכילת אשכולית, גבוה יותר אצל נשים שרמות האסטרוגן אצלן נמוכות יותר באופן בסיסי.

לסיכום מציינים החוקרים כי סביר להניח שאכילת אשכולית עלולה להגביר את הסיכון לסרטן שד בקרב נשים לאחר הפסקת הווסת, אבל מציינים כי צריכים לאמת תוצאות מחקר זה באמצעות מחקרים נוספים שיכללו הערכה מקיפה יותר הנוגעת לצריכת אשכולית, הכוללת צריכת אשכולית בצורת פרי שלם וגם שתיית מיץ אשכולית (במחקר זה לא ניתן היה להעריך צריכת מיץ אשכולית, מאחר והשאלון אתו מילאו משתתפי המחקר כלל שאלה משותפת על הרגלי שתיית צריכת מיץ אשכולית ומיץ תפוזים).

מה לא בדקו החוקרים במחקר זה ומה כדאי לבדוק במחקרים הבאים בתחום זה?

אמנם החוקרים התייחסו לכמות הסיבים שצרכו המשתתפות במחקר, אך נתון זה לא מספיק. יש חשיבות בהקשר של אסטרוגן, להעדר מזון מן החי. חשוב לזכור כי מזון מן החי כגון בשר וחלב מכילים הורמונים המשפיעים באופן חיצוני על משק האסטרוגן בגוף. במחקרים עתידיים מהסוג הזה יש מקום לשלב קבוצת נשים צמחוניות/טבעוניות, לצורך הערכה והבנה רחבות יותר.

ידוע כי רמת האסטרוגן בדם אצל צמחוניות נמוכה ב – 50% מזו של אוכלות כל.

ידוע כי הפרשת האסטרוגן בצואה  אצל צמחוניות היא פי 2 – 3 לעומת אוכלות כל.

לפי נתונים אלו נראה כי יש סיכוי שנשים צמחוניות, לא יינזקו מאכילת אשכולית ופומלו (פומלה). אמנם רעיון זה סותר ברמה מסוימת את אחת ממסקנות המחקר הטוענת כי הסיכון לסרטן שד בעקבות אכילת אשכולית, גבוה יותר אצל נשים שרמות האסטרוגן אצלן נמוכות יותר, אך מן הראוי לבדוק קבוצת נשים קיצונית יותר כדוגמת צמחוניות אשר אצלן רמות האסטרוגן אולי אף נמוכות עוד יותר. חשוב לציין כי צמחוניות ובפרט טבעוניות נמנעות ממזון מן החי כגון בשר אדום ושאר מזונות הידועים או נחשדים כגורמי סיכון לסרטן. בנוסף לכן תזונתן עשירה ביותר בפיטוכימיקלים שונים הידועים בהשפעתם נוגדת הסרטן. כלומר, יכול להיות כי נשים צמחוניות או טבעוניות לאחר הפסקת הווסת, יהיו מוגנות מהקשר בין אכילת אשכולית וסרטן שד, מעצם היות התזונה שלהן נעדרת גורמים מסרטנים מחד (עד כמה שידוע) ועשירה ברכיבים בעלי השפעה מגינה מפני סרטן. בכל אופן, יש צורך במחקר לאשש רעיון זה.

לסיכום, למרות מסקנות מחקר זה לגבי הקשר בין צריכת אשכולית וסרטן שד, קיימת סבירות כי גורמים מסוימים לא נלקחו בחשבון בהערכת הנתונים וכי יש מקום לערוך מחקרים נוספים עם יכולת הערכה מקיפה יותר. החוקרים בעצמם ציינו בסיכום המחקר כי יש לאמת את תוצאות מחקר זה במחקרים נוספים ומקיפים יותר.

התגובה מ - 2008: אין קשר בין צריכת אשכוליות לבין סיכון לסרטן שד

כתגובה למחקר שהתפרסם ב - 2007, בו נמצא קשר בין צריכת אשכוליות ומיץ אשכוליות לסרטן שד, פורסמה ב - 2008 תגובה של מספר חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור בהרווארד, בכתב העת הבריטי לסרטן  BJC- (British Journal of cancer)

בתגובתם ציינו החוקרים כי לא מצאו קשר בין צריכת אשכוליות ומיץ אשכוליות לסיכון לסרטן שד בקרב נשים בגילאים שונים, לרבות גיל המעבר.

החוקרים הגיעו למסקנה זו לאחר בחינת צריכת אשכוליות ומיץ אשכוליות והקשר לסיכון לסרטן שד, בקרב נשים בגילאי 30 – 55 מתוך מסד הנתונים ממחקר האחיות המפורסם.

בנוסף לכך, ציינו החוקרים כי אצל נשים עם הצריכה הגבוהה ביותר של אשכוליות ושמעולם לא השתמשו בטיפול הורמונלי חליפי, נראתה שכיחות נמוכה באופן משמעותי לסרטן שד. ממצאים אלו הפוכים ממצאי המחקר בו נצפתה עלייה משמעותית בסיכון לסרטן שד בקרב נשים עם צריכת האשכוליות הגבוהה ביותר.

יתרה על כך, לא נמצא קשר בין צריכת אשכוליות (לא מיץ אשכוליות) לסיכון לסרטן שד בקרב נשים בעלות קולטני הורמונים חיוביים לסרטן.

אצל נשים בעלות קולטני הורמונים שליליים לסרטן, נמצאה הפחתה משמעותית בסיכון לסרטן שד בצריכה גבוהה של אשכוליות (1/4 אשכולית ליום ומעלה) בהשוואה לנשים שלא צרכו כלל אשכוליות.

החוקרים בדקו אך לא מצאו מתאם משמעותי בין צריכת אשכוליות ומיץ אשכוליות לבין רמות אסטרוגן בדם אצל נשים בגיל המעבר שלא השתמשו בטיפול הורמונלי חליפי.

החוקרים סיכמו כי ממצאיהם אינם תומכים בהשפעות השליליות שבצריכת אשכוליות ומיץ אשכוליות ועל הסיכון לסרטן שד או על רמות האסטרוגן בגוף. כלומר, צריכת אשכוליות ומיץ אשכוליות בטוחה לנשים בגיל המעבר.

המחקר מ -2009: אין עדות לקשר בין צריכת אשכולית לבין הסיכון לסרטן שד 

בנוסף לכך, 2009 פורסמו בכתב העת Cancer Causes Control, תוצאות מחקר שהראו כי אין עדות לקשר בין צריכת אשכוליות לבין הסיכון לסרטן שד.

מחקר זה בחן נתונים על צריכת אשכוליות בקרב 114,504 נשים על בסיס מחקר עוקבה פרוספקטיבי שנמשך 9.5 שנים ונקרא: European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) – מחקר זה כלל 23 מרכזי תיאום ב – 10 מדינות אירופאיות שכללו דנמרק, צרפת, גרמניה, יוון, איטליה, הולנד, נורווגיה, ספרד, שבדיה ואנגליה.

על פי ממצאי החוקרים לא נמצא קשר בין צריכת אשכוליות לבין סיכון לסרטן שד בקרב נשים לפני הפסקת הווסת, ואצל נשים לאחר הפסקת הווסת, לרבות אלו שהשתמשו בטיפול הורמונלי חליפי.

Bookmark and Share


בעלי אתרים המעוניינים לקשר לדף זה מוזמנים להשתמש בטקסט מומלץ לקישור כדלקמן:
" מיץ אשכוליות, פומלו (פומלה) וסרטן שד"


© כל הזכויות שמורות ליוסי שבח ולאתר תזונה פונקציונלית
© כל הזכויות שמורות
כל החומר באתר 'תזונה פונקציונלית' www.functional-nutrition.co.il הינו חומר מקורי הנכתב על ידי יוסי שבח.
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר,
כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

אשכוליות, פומלו (פומלה) וסרטן שד.  מאת: יוסי שבח באתר: 'תזונה פונקציונלית'


Go Back  Print  Send Page




 

[Top]

המרכז לתזונה פונקציונלית פועל משנת 1993.

האתר מרכז ידע חשוב בתחומי תזונה נכונה, בריאה, מאוזנת ומבוססת מדע ומסורת, לרבות תזונה פונקציונלית, מזון פונקציונלי, דיאטה, מתכונים בריאים, תוספי תזונה, צמחי מרפא ותבלין.

התלמידים שלנו מתייחסים לאתר כסוג של אנציקלופדיה תזונתית וכמקור לקבלת תשובות מהימנות המבוססות על ניסיון רב שנים, לשאלות בנושאי תזונה.

אנחנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילת החברים שלנו, ולקבל במתנה הרצאות מעשירות. ההרצאות מתקיימות אונליין ומיועדות לקהל הרחב ולקהל המקצועי, בהתאמה.

המרכז לתזונה פונקציונלית

לשליחת הודעה בווטסאפ:
 



תנאי שימוש
 תקנון דיוור מפת אתר

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי וענת שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape