תזונה פונקציונלית - מזונות פונקציונליים בריאים
דף הבית >> מזונות פונקציונליים בריאים

מזונות פונקציונליים בריאים

מזונות פונקציונליים הם מזונות בריאים והם נוטלים חלק גם בשיפור איכות חיים. המזונות האלו נמצאים מתחת לאף שלנו ובמאמרים עליהם נרחיב את ההבנה ואת ההקשרים הבריאותיים שלהם.

מהו מזון פונקציונלי?

מזון פונקציונלי (functional food) הוא מזון מקדם בריאות ומשפר איכות חיים.

מזון פונקציונלי הוא למעשה מזון שיש לו השפעה בריאותית בנוסף לשימוש העיקרי שלו כמקור לרכיבים תזונתיים בסיסיים המצויים בו כמו פחמימות, חלבונים, שומנים.

ההשפעות הבריאותיות של מזון פונקציונלי או משקה פונקציונלי נובעות במקרים רבים מהימצאות פיטוכימיקלים שונים המצויים בו כגון EGCG המצוי בעלי תה ירוק, פוליפנולים שיש בפרי רימון, בטאלאינים שיש בשורש סלק או נאטוקינאז שיש בנאטו.

פיטוכימיקלים הם לא הרכיבים היחידים שהופכים מזון פונקציונלי לבעל השפעה בריאותית. רכיבים נוספים כוללים חומצות שומן, ויטמינים, מינרלים, יסודות קורט ואחרים.

מזונות פונקציונליים הם למעשה אבני הבניין של תזונה פונקציונלית.

בהגדרה שלנו יש שני סוגים של מזון פונקציונלי. סוג אחד הוא מזון פונקציונלי תעשייתי וסוג שני הוא מזון פונקציונלי טבעי.

מזון פונקציונלי תעשייתי

היפנים הם הראשונים שעשו שימוש במושג מזון פונקציונלי החל משנות השמונים של המאה הקודמת.

למזון פונקציונלי ברוח הגישה היפנית, אנחנו קוראים מזון פונקציונלי תעשייתי. זהו מזון שהוסיפו לו מרכיב אחד או יותר מזה הקיים בו באופן טבעי.

מזון פונקציונלי תעשייתי אנחנו מסווגים לשתי קטגוריות. קטגוריה אחת היא מזון פונקציונלי תעשייתי בריא וקטגוריה שניה היא מזון פונקציונלי תעשייתי לא בריא.

מזון פונקציונלי תעשייתי בריא

מזון פונקציונלי תעשייתי בריא הוא כזה שבמהלך הייצור שלו נעשה שימוש במרכיבים הנחשבים בריאים ואינו כולל מרכיבים שעלולים להזיק לבריאות. מרכיבים שעלולים להזיק לבריאות כוללים כגון קמחים לבנים מלוטשים, סוכר, ממתיקים מלאכותיים, שומן צמחי מוקשה, טראנס, חומרים משמרים, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח מלאכותיים.

כדי להבהיר מה הוא מזון פונקציונלי תעשייתי בריא, ניתן מספר דוגמאות שמבוססות על מוצרי מזון שפיתחנו בתחילת שנות האלפיים.

דוגמאות של מוצרי מזון פונקציונלי שפיתחנו
לחמים המבוססים על דגנים או דמויי דגנים מלאים בתוספת כורכום או סלק בזמנו לחמים צבעוניים כאלו נראו מוזרים ורבים אמרו לנו שיהיה קשה לשכנע אנשים לאכול את הלחמים האלו. בסופו של דבר, כבר אז בתחילת שנות האלפיים היו כאלו שאהבו את הרעיון, את הטעם ואת היתרון הבריאותי שבאכילת לחמים אלו. כיום גם בישראל וגם בעולם, לחמים מהסוג הזה כבר לא נראים מוזרים כפי שחשבו אז
מוצרי שוקולד פונקציונליים שוקולד איכותי מאוד המבוסס על מסת קקאו, ללא תוספת סוכר ובשילוב מרכיבים שונים מעולם הצומח

 

מזון פונקציונלי תעשייתי לא בריא

מזון פונקציונלי תעשייתי לא בריא הוא כזה שבמהלך הייצור שלו נעשה שימוש במרכיבים הנחשבים לא בריאים כגון סוכר, קמחים לבנים מלוטשים, שומן צמחי מוקשה, ממתיקים מלאכותיים, צבעי מאכל, חומרים משמרים, חומרי ריח וטעם מלאכותיים.

דוגמאות של מזון פונקציונלי תעשייתי לא בריא
לחם אחיד המבוסס על קמח חיטה לבן שהוסיפו לו חומצה פולית העדפה שלנו להשתמש בקמחים מלאים איכותיים יותר
דגני בוקר עתירי סוכר שהעשירו אותם במרכיבים כמו סיבים, ויטמינים או מינרלים העדפה שלנו היא לא להשתמש בדגנים לא מלאים, ומזונות מעובדים עתירי סוכר

מזון פונקציונלי טבעי

כשאנחנו אומרים מזון פונקציונלי טבעי, אנחנו מתכוונים למזון פונקציונלי אחר, שונה מזה שהיפנים חשבו עליו.

בשלושת העשורים האחרונים, אנחנו מובילים רעיון וגישה תזונתית בה מזון טבעי שלא עבר עיבוד הוא מזון פונקציונלי טבעי. זה יכול להיות גם מזון שעבר תהליך עיבוד מסורתי כמו הנבטת זרעים או התססת מזון שלמעשה משביחים את תועלת המזון הטבעי ומאפשרים ניצול מיטבי שלו.

על פי הגישה שלנו, אם נאכל מזונות מסוימים בכמות הנכונה ובתדירות הנכונה, הם יוכלו להשפיע בצורה ממוקדת במצבי בריאות שונים. ההשפעה הזו יכולה גם אם אוכלים מזון פונקציונלי אחד או מספר מזונות פונקציונליים באופן משולב.

מזון פונקציונלי זוכה לתואר הזה, לאחר שמחקרים מצביעים על השפעות בריאותיות של אותו מזון מסוים. הממצאים המחקריים האלו יכולים להצביע על כך שצריכת מזון מסוים משפרת מצב בריאותי או מצבים בריאותיים. עדויות מחקריות אחרות יכולות להציג מנגנוני פעולה ביולוגיים שמתרחשים בגוף החי, בעקבות צריכת מזונות או משקאות שונים.

חשוב לציין כי בספרות מקצועית ובכתבי עת מכובדים ומוערכים, נעשה שימוש במושג מזון פונקציונלי בפרסום מאמרים על מזונות שונים שאינם מעובדים וממצאי המחקרים מצביעים על השפעות ויתרונות בריאותיים.

עם זאת, יש מזונות מסוימים בעלי השפעה בריאותית שברפואה מסורתית מקובל לעשות בהם שימוש במצבי בריאות שונים, אבל עדיין אין הוכחה מדעית להשפעות אלו כי עדיין לא נעשו מחקרים עליהם.

דוגמאות של מזון פונקציונלי טבעי עם השפעות בריאותיות
מזון פונקציונלי טבעי השפעות בריאותיות
שורש כורכום טרי או אבקת כורכום יבש פעילות נוגדת דלקת ופעילות נוגדת חמצון
אגוזים או שקדים הפחתת סיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם
מזונות עתירי חומצות שומן חד בלתי רוויות כגון שמן זית פוטנציאל הפחתת סיכון להתפתחות סרטן שד
קצח פוטנציאל השפעה מווסתת של פעילות מערכת החיסון
צמחים כגון עשב לימון, מליסה וגם לואיזה מכילים ציטראל, רכיב המצוי בשמן אתרי. פוטנציאל פעילות נוגדת סרטן
עגבנייה כמקור של ליקופן. פעילות נוגדת חמצון
חמוציות פעילות נוגדת דלקת שלפוחית שתן
שורש סלק אדום פעילות נוגדת עצירות

טענה בריאותית לגבי מזונות או רכיבי מזון על גבי תוויות מוצרים

יש מחקרים רבים שמצביעים על השפעות בריאותיות של מזונות שונים ומחקרים לא מעטים מהם מציינים בצורה ברורה שמזונות אלו יכולים לשמש כמזונות פונקציונליים.

עם זאת, יש פער מסוים בין הביסוס המחקרי לגבי מזונות אלו לבין היכולת לעשות שימוש במידע בריאותי זה ולכתוב התוויה בריאותית או שיוך בריאותי בתוויות מזון. על מנת שיהיה אפשר לכתוב על מוצרי מזון שיוך בריאותי, יש צורך בקבלת אישור טענה בריאותית. אישור טענה בריאותית ניתן במיוחד לצורך שימוש בתוויות מוצרים.

חשוב להבין שלא כל מזון יכול לקבל טענה בריאותית, גם לא בהכרח כזה שנמצאו עדויות מחקריות על השפעותיו הבריאותיות וגם לא כזה שנקרא מזון פונקציונלי.

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) קבע תקנות מיוחדות לצורך קבלת אישור טענה בריאותית על מזון. בשוק האמריקאי מקובל מאוד לעשות שימוש בטענות בריאותיות על גבי תוויות מוצרים. לעומת זאת, שוק האיחוד האירופאי שמרן יותר ואוסר על שימוש בטענות שעלולות להטעות את הצרכנים.

האם מזון-על (superfood) הוא מזון פונקציונלי?

יש הנוהגים לכנות מזון פונקציונלי, מזון-על.

עם זאת, חשוב להבין שהמונח מזון פונקציונלי הוא המונח המקצועי המקובל יותר בשיח המדעי. במרבית המחקרים והמאמרים המדעיים, נעשה שימוש במונח מזון פונקציונלי לעומת מזון על. עם זאת, יש מאמרים מדעיים בהם נעשה שימוש במונח מזון-על.

בשורה התחתונה, מזון פונקציונלי הוא מונח מקצועי מדעי ואילו מזון-על הוא מונח יותר שיווקי.

השימוש במונח מזון-על או מזונות-על, הפך להיות פופולרי כי המשמעות שלו מובנת וברורה לקהל שאינו מקצועי בתחומי תזונה.

האם מזון רפואי הוא מזון פונקציונלי?

מזון רפואי הוא לא מזון פונקציונלי בהגדרה הרפואית שלו. הסטאטוס של מזון רפואי שונה מזה של מזון פונקציונלי, לכן הוא נקרא רפואי.

מזון רפואי הוא מזון ייעודי המשמש למצבי חולי מסוימים כדוגמת תת תזונה.

מזון רפואי ניתן בדרך כלל באמצעות מרשם או הנחיה על ידי רופא או דיאטנית במסגרת בית חולים או בקהילה.

דוגמה מוכרת של מזון רפואי הוא אנשור.

היכן נמצא מזונות פונקציונליים (functional foods)?

עולם הצומח עשיר מאוד במגוון מזונות פונקציונליים. מזונות פונקציונליים מצויים בקבוצות מזון שונות כגון ירקות, פירות, קטניות, דגנים, דמויי דגנים, אגוזים, תבלינים ועוד.

האם יש מזון פונקציונלי או מזונות פונקציונליים שמתאימים לשימוש ספורטאים?

כן, יש מזונות כאלו כדוגמת שורש סלק אדום. ממצאים מחקריים על מיץ סלק אדום הציגו שיפור בביצועים ספורטיביים.

סיכום

מזונות פונקציונליים, עליהם תזונה פונקציונלית מבוססת, מקדמים בריאות.

מזון פונקציונלי הוא מושג מקצועי מדעי ומזונות זוכים לסיווג הזה לאחר שממצאים מחקריים מעידים על השפעות מקדמות בריאות שלהם. עם זאת, מזונות רבים שמוגדרים מזון פונקציונלי לא בהכרח זכו לקבל טענה בריאותית על פי תקנות כדוגמת תקנות ה – FDA.

כשעושים שימוש במונח מזון-על, מתכוונים למזון פונקציונלי כי בשני המקרים מתכוונים למזון בריאותי.

צריכת מזון או משקה פונקציונלי יכולה לשפר את המצב הבריאותי או לשפר איכות חיים, אבל לא תמיד זה יספיק. חשוב להבין כי מזונות פונקציונליים הם לא בהכרח פתרון פלא למחלות ולמצבי בריאות שונים. מהניסיון שלנו, כדי ליצור שינוי בריאותי הן לטיפול במצב קיים והן כמניעה, יש שתי אפשרויות עיקריות:

  1. שיפור התזונה בשיטת 'פחות זה יותר': בשיטה הזו אנחנו לא עורכים שינוי תזונתי מקיף ומעמיק, אלא בוחרים מספר מסוים של מזונות פונקציונליים שהמטופלים מתבקשים לשלב בתפריט השגרתי שלהם. מספר המזונות הנבחרים תלויים במטרת הטיפול
  2. שינוי תזונתי מקיף: הדרך הזו כוללת שינוי נרחב של התזונה, לרבות שילוב מזונות פונקציונליים על פי המצב הבריאותי. שינוי מקיף של התזונה נחוץ לרוב במצבי בריאות מסוימים ובפרט באלו המורכבים יותר


אגוזים וזרעים

דגנים ודמויי דגנים

ירקות

שומנים ושמנים

משקאות

פטריות בתזונת האדם לשיפור בריאות ולשיפור איכות חיים

פירות

צמחי מרפא

תבלינים


 





 

[Top]

המרכז לתזונה פונקציונלית פועל משנת 1993.

האתר מרכז ידע חשוב בתחומי תזונה נכונה, בריאה, מאוזנת ומבוססת מדע ומסורת, לרבות תזונה פונקציונלית, מזון פונקציונלי, דיאטה, מתכונים בריאים, תוספי תזונה, צמחי מרפא ותבלין.

התלמידים שלנו מתייחסים לאתר כסוג של אנציקלופדיה תזונתית וכמקור לקבלת תשובות מהימנות המבוססות על ניסיון רב שנים, לשאלות בנושאי תזונה.

אנחנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילת החברים שלנו, ולקבל במתנה הרצאות מעשירות. ההרצאות מתקיימות אונליין ומיועדות לקהל הרחב ולקהל המקצועי, בהתאמה.

המרכז לתזונה פונקציונלית

לשליחת הודעה בווטסאפ:
 



תנאי שימוש
 תקנון דיוור מפת אתר

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי וענת שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape