תזונה פונקציונלית - שסק ובריאות
דף הבית >> מזונות פונקציונליים בריאים >> פירות >> שסק ובריאות
 
 

שסק ובריאות

דוכני השוק הולכים ונצבעים בגווני צהוב-כתום הודות לפירות השסק האקזוטיים.
שסק נקרא באנגלית  Loquat, בערבית אסקדיניה, וברוסית מושמולה.
שמו הבוטני  Eriobotrya japonica, והוא שייך למשפחת הוורדניים (Rosaceae). על משפחה זו נמנים פירות כגון תות השדה, תפוח, אגס, שקד, אפרסק, חבוש, שזיף, משמש, פטל, גודגדן ודובדבן.

בדומה לשאר בני משפחתו, מכיל פרי השסק מגוון רכיבים נוגדי חמצון התורמים לבריאות.

מוצאו של השסק בדרום מזרח סין, אך שמו המדעי הוא שסק יפני. מקור שמו נובע כנראה מהעובדה שתפוצתו עלתה באופן משמעותי ביפן לאחר שהגיע לשם מסין. ברפואת הצמחים הסינית משתמשים גם בעלי השסק, בין היתר לטיפול נגד ליחה.

כבר כילד הצגתי תכונות ליקוט אבולוציוניות למראה פירות השסק התלויים בעץ, דמויי שקים קטנים עתירי טעם, ארומה ועסיס רב. המחשבה על האתגר שבקטיפתם ועל זלילתם גרמה להנאה רבה עוד בטרם באו אל פי.

כילד שגדל בעיר, קטיף פירות כגון שסק שצמחו באזורים שונים בעיר היו סוג של הרפתקה כפרית. השלב הראשון בהרפתקה היה איתור העצים בהם מצויים הפירות הגדולים והכתומים ביותר ולאחר מכן השמיים היו הגבול. השלב הבא היה טיפוס על העץ תוך כדי תמרון ומציאת הנתיב המהיר והבטוח ביותר לפירות הטובים ביותר.

שלב האכילה האחרון והמהנה ביותר היה הפרס על המאמצים. במרבית המקרים, עסיס השסק נטף מזוויות הפה שלי עקב חוסר התאמה בין קצב הבליעה לבין קצב הלעיסה וכמות הפרי המצויה בחלל הפה.

בשונה מחברי לקטיף שדאגו לקלוף את השסק בטרם אכילתו, נהגתי לאכול את השסק על קליפתו. אכילת הפרי על קליפתו הייתה מנהג קבוע בביתנו מתוך הערכה רבה לאיכויות הבריאותיות המיוחסות לקליפה וכנראה גם מתוך נוהג תרבותי-מסורתי, כל זאת ללא ידע או הבנה מדעית.

בתרבויות מסורתיות שונות, מחסור במזון הוא אחד ההסברים לאכילת קליפת הפירות והירקות. בתקופות ובאזורים שונים בהם מצאי המזון אינו רב, נהוג לנצל באופן מקסימלי את המזון הקיים.

כיום אנו יודעים כי בקליפות של פירות וירקות מצויים ריכוזים גבוהים של ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים.

אז נצלו את עונת השסק, בין אם עץ שסק מצוי בגינתכם ובין אם תמצאו את השסק בשווקים. שטפו היטב את הפרי ואכלו אותו על קליפתו לצורך מיצוי מיטבי של רכיביו והשפעותיו הבריאותיות.
 




 

[Top]

המרכז לתזונה פונקציונלית פועל משנת 1993.

האתר מרכז ידע חשוב בתחומי תזונה נכונה, בריאה, מאוזנת ומבוססת מדע ומסורת, לרבות תזונה פונקציונלית, מזון פונקציונלי, דיאטה, מתכונים בריאים, תוספי תזונה, צמחי מרפא ותבלין.

התלמידים שלנו מתייחסים לאתר כסוג של אנציקלופדיה תזונתית וכמקור לקבלת תשובות מהימנות המבוססות על ניסיון רב שנים, לשאלות בנושאי תזונה.

אנחנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילת החברים שלנו, ולקבל במתנה הרצאות מעשירות. ההרצאות מתקיימות אונליין ומיועדות לקהל הרחב ולקהל המקצועי, בהתאמה.

המרכז לתזונה פונקציונלית

לשליחת הודעה בווטסאפ:
 



תנאי שימוש
 תקנון דיוור מפת אתר

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי וענת שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape