תזונה פונקציונלית - תמר ובריאות: יתרונות חשובים מאוד שלא כדאי לפספס
דף הבית >> מזונות פונקציונליים בריאים >> פירות >> תמר ובריאות: יתרונות חשובים מאוד שלא כדאי לפספס

תמר ובריאות: יתרונות חשובים מאוד שלא כדאי לפספס

תמר הוא אחד הפירות הנפוצים ביותר והזמינים במהלך כל השנה, הן כתמר טרי והן כתמר מיובש.

למרות הפופולאריות הרבה שלו, הוא אינו מוערך דיו בהתייחס להשפעותיו הבריאותיות.

גם התמר בדומה למנגו ולרימון נאכל עקב טעמו המתוק והטוב, אך חשוב לזכור כי ערכו רב יותר והוא בעל השפעות בריאותיות. עובדה זו משמעותית והיא זו היוצרת את ההבחנה בהגדרה בין מזון הנאכל עקב טעמו, לבין מזון פונקציונלי התורם גם לבריאות.

ברפואה העממית בתרבויות שונות יש לו מקום של כבוד בקטגוריית המזונות הבריאותיים ולכן זכה בערבית לכינוי 'עץ החיים'.

מאמר זה כולל סקירת חלק מהשפעותיו הבריאותיות במטרה להגביר את המודעות לפרי זמין זה המעניק גם תרומה בריאותית חשובה.

בתמר מצויים רכיבים פעילים שונים שנחקרו והוכחה השפעתם בקידום ובשמירה על הבריאות. בין הרכיבים ניתן למנות פוליסכרידים כגון בטא גלוקאן, פוליפנולים ואשלגן.

שמות ומשפחה של תמר

שם מדעי: Phoenix dactylifera
שם אנגלי: Date
שם עברי: תמר תרבותי
שם ערבי: תמר (Tamr)
שם הודי: קהאג'ורה/פינדאקהג'ור (Khajura/Pindakhejur)
שם בסנסקריט: פינדה-קהרג'ורה (Pinda-kharjura)
משפחה: דקליים (Palmaceae).

במשפחת הדקליים מצויים מינים שונים הנפוצים מאוד בארצות הטרופיות. מינים אלו משמשים למאכל, למרפא, לנוי ולתעשייה מגוונת של מוצרי צריכה שונים כגון שמנים, קמח, סוכר דקלים, שיכר דקלים, כלי אוכל, חבלים ושאר מוצרי שזירה מהסיבים החזקים.

אחד מצמחי המזון הנפוצים השייך למשפחת הדקליים הוא 'קוקוס האגוזים' (Cocos nucifera). אותו קוקוס מוכר, הנמכר כאגוז באריזתו המקורית והקשה או בצורת פתיתי קוקוס המשמשים כתבלין אקזוטי למזון ולמשקה או בצורתו הפופולארית מאוד בשנים האחרונות כשמן קוקוס המיועד לשימוש תזונתי וקוסמטי.

אחד מצמחי המרפא הנפוצים ביותר, שייך גם הוא למשפחת הדקליים והוא נקרא 'דקלון המסור' (Serenoa srulata) ובטעות מכנים אותו 'דקל ננסי'. דקלון המסור משמש בעיקר לטיפול בתסמיני ערמונית מוגדלת (BPH), אך לא רק.

בשנים האחרונות החלו אף להפיק תחליף קפה מזרעי התמר.

שימוש מסורתי בתמר

בארצות ערב, תמר הוא אחד המזונות הפופולאריים ביותר ולא לחינם זכה בערבית לכינוי "עץ החיים".

בקרב יוצאי תימן זהו אחד המזונות המתוקים הנפוצים ביותר, עם זאת נהגו לאכול אותו  בעיקר באירועים שונים ולא על בסיס יומי, ולרוב לצד המשקה המסורתי שנקרא גישר (Gishr) המופק מקליפות פולי הקפה.

זן התמר הנפוץ ביותר למאכל בקרב יוצאי תימן נקרא 'דקל נור'.
ברפואה הודית נעשה שימוש בפרי התמר לכיוח, לריכוך יציאות, לשיפור החשק המיני, לאסטמה, לשיעול ובמצבי חום.

תקצירי מחקרים שנערכו על פרי התמר

פרי התמר מכיל פוליסכרידים כדוגמת בטא-גלוקאן. ריכוז הפוליסכרידים הגבוה ביותר הוא בפרי שהבשיל באופן מלא (והוא נמוך יותר בשלב בו הפרי ירוק-צהוב).

תמר ופעילות הלב וכלי הדם

במחקר בבני אדם בריאים נמצא כי צריכת תמרים (100 גר' ליום), הפחיתה רמות טריגליצרידים (8% בצריכת מג'הול ו - 15% בצריכת חלאווי), ללא שינוי ברמות הגלוקוז וליפופרוטאינים. בנוסף לכך, הסטאטוס החמצוני בדם פחת ב - 33% בהשוואה לרמות הבסיס. עוד נצפתה עליה של 8% בפעילות האנזים פרא-אוקסנאז 1*, בעקבות צריכת חלאווי.

במחקר נמצא כי בטא-גלוקאן הפחית רמות כולסטרול מסוג LDL בבני אדם הסובלים מיתר כולסטרול, ללא השפעה על כולסטרול מסוג HDL.

תמר מכיל מגוון רחב של ויטמינים ומינרלים, ביניהם אשלגן בריכוז גבוה (כ–1000 מ"ג ב–100 גר' תמרים). אשלגן חיוני גם לשמירה על לחץ דם תקין.

 
*פרא-אוקסנאז 1 (paraoxanase 1): אנזים המצוי על גבי HDL כולסטרול. הוא פועל כנוגד טרשת עורקים דרך הפחתת נזק חימצוני בליפופרוטאינים, במאקרופאגים ובאזור הטרשתי.

תמר ופעילות נוגדת חמצון

נמצאו עדויות לקשר בין צריכה גבוהה של פירות וירקות, לבין הפחתת סיכון למחלות הנגרמות ע"י רדיקלים חופשיים. במחקר זה נמצא, כי לתמרים פעילות נוגדת חמצון, הודות לתכולת פוליפנולים.

תמר, סוכרת וסיבוכי סוכרת

בבדיקת 3 זני תמר נמצא כי האינדקס הגליקמי שלהם על 30.5 ל - bo ma'an, 35.5 ל – khalas ו – 49.7 ל – barhi. תוצאות אלו סיכמו החוקרים כי תמרים יכולים להיות מסוגים כבעלי אינדקס גליקמי נמוך וכי 3 הזנים הנבדקים יכולים לסייע בשליטה על רמות גלוקוז ושומני דם בקרב חולים סוכרתיים.

במחקר על חולדות סוכרתיות, קבוצה אחת קיבלה כל יום אינסולין וקבוצה שנייה קיבלה אינסולין ותוספת של תמצית מימית של זרעי תמר. החל מהשבוע השני למחקר, חל שיפור משמעותי בממוצע רמות הגלוקוז בדם בקבוצה שקיבלה תמצית זרעי תמר. בנוסף לכך, רמות ההמוגלובין המסוכרר (HbA1c) היו נמוכות באופן משמעותי בקבוצת זרעי התמר.

במחקר על חולדות סוכרתיות שקיבלו אינסולין ותמצית מימית של זרעי תמר, נמצא כי תמצית זרעי תמר בטוחה לשימוש מבחינת הכבד והכליות. בנוסף לכך, שילוב תמצית זרעי תמרים עם אינסולין, ממזערת את ההשפעות הרעילות של סוכרת על איברים אלו.

במחקר על חולדות סוכרתיות נמצא כי הוספת תמצית פרי תמר לתזונתן, סיפקה הגנה מפני החמרה בנזק לעצבים היקפיים. השפעה זו יוחסה לפעילות נוגדת החמצון של התמצית. ממצאי המחקר מציגים את הפוטנציאל של תמצית תמרים בהגנה מפני נוירופתיה סוכרתית. חשוב לציין, כי על פי התוצאות נראה כי ההגנה העצבית אינה קשורה לוויסות הסוכרת, מאחר ובקבוצת המחקר שקיבלה את תמצית התמרים, רמות הגלוקוז בדם נשארו גבוהות.

עם זאת, חשוב לציין כי נעשו מעט מחקרים על מודלים של סוכרת בחיות ולא נעשו מחקרים קליניים בבני אדם חולי סוכרת, ולכן מן הראוי לצרוך פרי זה בתבונה בקרב חולי סוכרת, כחלק מתפריט בריא ומותאם. לדוגמא, בדיאטת השעורה המיועדת למניעה וטיפול בחולי סוכרת ובסינדרום המטבולי, תמרים משולבים כחלק משלבי התכנית הטיפולית, בהתאמה אישית למטופל. 

תמר, ויסות והמרצת מערכת חיסון

תוצאות מחקרים מראים כי לתמרים פעילות מווסתת על מערכת החיסון, פעילות נוגדת חיידקים ונוגדת פטריות. תוצאות אלו מחזקות את השימוש המקובל בתמרים ברפואה עממית, לטיפול במגוון מחלות זיהומיות וסרטן.

בטא גלוקאן ממריץ פעילות חיסונית, נוגד פעילות סרטנית, פועל בעיכוב צמיחת גידולים ומניעת גרורות. פעילותו החיסונית נובעת מהמרצת תפקוד מאקרופאגים, תאי הרג טבעיים והפעלת מערכת המשלים.

ריכוז ההשפעות הבריאותיות של התמר

  • הפחתת רמות LDL כולסטרול
  • המרצת פעילות חיסונית
  • פעילות נוגדת סרטן
  • עיכוב צמיחת גידולים ומניעת גרורות
  • פעילות נוגדת חמצון
  • וויסות פעילות מערכת החיסון
  • השפעה נוגדת חיידקים
  • השפעה נוגדת פטריות
  • הגנה מפני נוירופתיה סוכרתית
  • קידום תהליך לידה תקין

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות: (צפה ב-  תגובות בעמוד זה)
Loading בטעינה...




 

[Top]

המרכז לתזונה פונקציונלית פועל משנת 1993.

האתר מרכז ידע חשוב בתחומי תזונה נכונה, בריאה, מאוזנת ומבוססת מדע ומסורת, לרבות תזונה פונקציונלית, מזון פונקציונלי, דיאטה, מתכונים בריאים, תוספי תזונה, צמחי מרפא ותבלין.

התלמידים שלנו מתייחסים לאתר כסוג של אנציקלופדיה תזונתית וכמקור לקבלת תשובות מהימנות המבוססות על ניסיון רב שנים, לשאלות בנושאי תזונה.

אנחנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילת החברים שלנו, ולקבל במתנה הרצאות מעשירות. ההרצאות מתקיימות אונליין ומיועדות לקהל הרחב ולקהל המקצועי, בהתאמה.

המרכז לתזונה פונקציונלית

לשליחת הודעה בווטסאפ:
 



תנאי שימוש
 תקנון דיוור מפת אתר

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי וענת שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape