תזונה פונקציונלית - האם שקדים יכולים להוריד רמות כולסטרול ולתרום לבריאות הלב?
דף הבית >> תזונה במצבי בריאות >> כולסטרול, טריגליצרידים ושומנים בדם >> האם שקדים יכולים להוריד רמות כולסטרול ולתרום לבריאות הלב?

האם שקדים יכולים להוריד רמות כולסטרול ולתרום לבריאות הלב?

ככל שחולף הזמן, הולך השקד ותופס מקום של כבוד בקטגוריית 'מזונות על' או 'מזונות פונקציונליים'. במאמר זה אסקור את השקד מכיוונים שונים: מסורתיים, בוטניים, קולינריים ובריאותיים.

השקדיה פורחת

זיכרונות ילדות מוטמעים היטב, בפרט אם הם מתנגנים כדוגמת השיר 'השקדיה פורחת'. בכל פעם שאני רואה את עץ השקד פורח במלוא תפארתו אני נזכר בשיר הילדות הבלתי נשכח. 

שקדים

שקדים שייכים למשפחת הורדיים, אליה משתייכים פירות נוספים אותם הזכרתי בניוזלטרים קודמים, פירות כגון דובדבנים, תפוחים, אגסים, תותי שדה, חבושים, אפרסקים ועוד.

משפחת הורדיים מתאפיינת בתכולת גבוהה של פלבונואידים התורמים לבריאות ופועלים במגוון השפעות בריאותיות כגון נוגדי חמצון, נוגדי דלקת ונוגדי אלרגיה.

פלבונואידים היא קבוצת חומרים מגוונת מאוד המקנה בין היתר את צבעם האופייני של פירות שונים כדוגמת משפחת הורדיים בהם מופע הצבעים נראה בעיקר בקליפת הפירות (כגון תפוח ואגס) ובחלקם גם בציפת הפרי (כגון דובדבן ומשמש).

פלבונואידים בשקד

מאחר ושקדים יוצאי דופן במשפחתם, בכך שהחלק הנאכל בהם הוא הזרע ולא ציפת הפרי והקליפה, נשאלת השאלה האם גם הם מכילים פלבונואידים.

התשובה היא, כן. שקדים מזנים שונים על קליפתם הדקה, מכילים גם הם מגוון פלבונואידים. חלק מהפלבונואידים מאוד נפוצים ואף מיוחסים מאוד בהתייחס להשפעתם הבריאותית, כגון קוורציטין המצוי בבצל וקטצ'ינים המצויים בתה ירוק.

נוכחות זו של פלבנואידים בשקדים מקנה הסבר נוסף לתכונות הבריאותיות של השקדים ונותנת חיזוק למענה הקבוע שאני נותן לשאלה שאני נשאל לעיתים קרובות, "האם לאכול את השקדים עם הקליפה או להסיר אותה לפני אכילתם?"

שקד ירוק   

השם המדעי של שקד הוא Amygdalus communis. בשונה משאר הפירות ממשפחת הורדיים, בשקד נהוג לאכול את הזרע ולא את ציפת הפרי. עם כל זאת, בתחילת העונה, בעוד פירות השקד הירוקים קטנטנים, רכים ועסיסיים, נהוג במגזר הערבי לאוכלם בשלמותם.

שקד ישראלי

בשנים האחרונות, ארגון מגדלי השקדים בארץ, פועל להביא לידיעת הציבור הישראלי את העובדה כי יש דבר כזה שקד ישראלי, לרבות מרכיביו ואיכויותיו הבריאותיות. חשוב מאוד לעודד צריכת תוצרת ישראלית מקומית מסיבות שונות כגון היבטים כלכליים ואקולוגיים.

שקדים ובריאות הלב

השקדים צברו מוניטין רב הודות לטעמם המופלא ולעובדה כי הם תורמים רבות לבריאות מערכת הלב וכלי הדם.

עדויות מחקריות מראות כי שקדים בתפריט יכולים להפחית סיכון למחלות לב וכלי דם אצל אנשים בריאים ואצל אלו הסובלים מיתר כולסטרול בדם, ע"י הפחתת רמות הכולסטרול הכללי ו–LDL כולסטרול.

בטבלת רכיבי השקד שלהלן מרוכזים בעיקר רכיבים הקשורים להשפעתם הבריאותית בתחום הלב וכלי הדם שריכוזם בשקדים גבוה כגון סיבים תזונתיים, חומצה אולאית (חומצת הזית), פיטוסטרולים, אשלגן, מגנזיום, ניאצין, חומצה פולית, ויטמין E וכמובן פלבונואידים (נוגדי חמצון) שהוזכרו לעיל.

רכיב כמות ל- 100 גרם שקדים
סידן 248 מ"ג
ברזל 4.5 מ"ג
מגנזיום 275 מ"ג
אשלגן 728 מ"ג
אבץ 3.5 מ"ג
סלניום 2.8 מק"ג
ניאצין 4 מ"ג
חומצה פולית 29 מק"ג
ויטמין E 26 מ"ג
חומצה אולאית 32 גרם (מתוך 51 גרם שומן כללי)
פיטוסטרולים 120 מ"ג
סיבים תזונתיים 11.8 גרם

שקדי מרק אמיתיים

אני ממליץ לכם להתנסות באכילת שקדים שרויים במים, כתוספת למרק ירקות ואז תבינו מהו טעמם של שקדי מרק אמיתיים.
אופן ההכנה כדלקמן:
  • להשרות בקערת מים, שקדים מיובשים על קליפתם למשך יומיים במקרר
  • לאחר ההשריה להוסיף את השקדים לצלוחית המרק, בהגשה
  • ניתן להוסיף את השקדים ל"מרק עוף ללא עוף"
 

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...




 

[Top]

המרכז לתזונה פונקציונלית פועל משנת 1993.

האתר מרכז ידע חשוב בתחומי תזונה נכונה, בריאה, מאוזנת ומבוססת מדע ומסורת, לרבות תזונה פונקציונלית, מזון פונקציונלי, דיאטה, מתכונים בריאים, תוספי תזונה, צמחי מרפא ותבלין.

התלמידים שלנו מתייחסים לאתר כסוג של אנציקלופדיה תזונתית וכמקור לקבלת תשובות מהימנות המבוססות על ניסיון רב שנים, לשאלות בנושאי תזונה.

אנחנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילת החברים שלנו, ולקבל במתנה הרצאות מעשירות. ההרצאות מתקיימות אונליין ומיועדות לקהל הרחב ולקהל המקצועי, בהתאמה.

המרכז לתזונה פונקציונלית

לשליחת הודעה בווטסאפ:
 



תנאי שימוש
 תקנון דיוור מפת אתר

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי וענת שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape