functional nutrition: מלון מר - Momordica charantia
דף הבית >> מזונות פונקציונליים בריאים >> צמחי מרפא >> מלון מר ובריאות: צמח מוערך מאוד שמשפיע על סוכרת, על מחלות עור ועל מצבי בריאות שונים

מלון מר ובריאות: צמח מוערך מאוד שמשפיע על סוכרת, על מחלות עור ועל מצבי בריאות שונים

מאת: יוסי שבח, נטורופת מומחה בתזונה פונקציונלית ובצמחי מרפא

 

מלון מר –  Momordica charantia, Bitter melon, bitter gourd

התכנים במאמר זה הוצגו כחלק מהרצאה בכנס העמותה הישראלית לצמחי מרפא (עילם), יולי 2007, בנושא צמחי מרפא ועור האדם.

מלון מר - תקציר

פרי המלון המר ידוע בהשפעתו כנוגד סוכרת והוא בעל מוניטין רב בקרב מטפלים בצמחי מרפא בתחום הסוכרת (סכרת).

קהילת הפיליפינים ובני שבט המנשה החיים בארץ, הם הצרכנים העיקריים של מלון מר, כחלק מהתפריט היומי.

הגבול המפריד בין מזון פונקציונלי ממקור צמחי לבין צמח מרפא, הוא גבול דק מאוד.

רבים מהמזונות הצמחיים, ובפרט אלו המוגדרים כמזונות פונקציונליים, משמשים גם כצמחי מרפא והם רשומים בספרות המקצועית כצמחי מרפא לכל דבר.

מאמר זה בא להציג פעילות אחרת ופחות ידועה של המלון המר: פעילותו במחלות עור, בנוסף, לחדד את הקשר בין מזונות פונקציונליים לצמחי מרפא.

 

מלון מר –  Momordica charantia, Bitter melon, bitter gourd

מלון מר

שם בוטני: Momordica charantia

שמות אנגליים: Bitter melon, bitter gourd

הצמח מלון מר שייך למשפחת הדלועיים (Cucurbitaceae). פרי המלון המר ידוע בהשפעתו כנוגד סוכרת והוא בעל מוניטין רב בקרב מטפלים בצמחי מרפא בתחום הסוכרת.

מאמר זה מציג פעילות אחרת ופחות ידועה של מלון מר: פעילותו במחלות עור.

קצת תמוה מדוע פרי זה נקרא מלון, מאחר שהוא דומה יותר למלפפון ונראה כי מתאים לו יותר השם "מלפפון מר". עוד נהוג לכנותו דלעת מרה (bitter gourd), על שום היותו ממשפחת הדלועיים. כינוי זה לדעתי מדויק יותר, גם מעצם הימצאות מינים וזנים שונים, וכן צורות שונות של דלעת. לפי מיכאל זהרי, שם הסוג המדעי העברי של הצמח הוא לעוסית.1 בנוגע למרירותו אין שום תהייה, מאחר שזהו אחד הפירות המרים ביותר, אם לא המר ביותר, המשמש למאכל. הוא נפוץ מאוד במזרח הרחוק. בהודו הוא נקרא קרלה (Karela) ובפיליפינים אמפלאיה (Ampalaya).  בני שבט המנשה מכנים אותו צנגכה (Tsangcha) (האות ג' או g כמעט ואינן נשמעות בהגיית השם). 

מלון מר והקשר הישראלי

קהילת הפיליפינים בארץ, ובני שבט המנשה שעלו ארצה מחבל מיזורם בצפון הודו, הם הצרכנים העיקריים של מלון מר כמזון, והוא מהווה מצרך קבע בצלחתם. בני שבט המנשה נוהגים לחתוך את פרי המלון המר לעיגולים ולטגנם. זמן הטיגון משתנה ותלוי בטעם אישי. ככל שהטיגון ארוך יותר, טעמו המר של הפרי פוחת (אך עדיין טעמו מר).

מלון מר –  Momordica charantia, Bitter melon, bitter gourd

מלון מר: חלקי הצמח לשימוש 2, 3

משתמשים בשורש, בעלים, בזרעים ובפרי.

מאמר זה מתייחס לשימוש בפרי המלון המר, בפרט לאור העובדה כי הוא פופולרי ברפואת הצמחים המודרנית. כמו כן זהו החלק הנאכל כמזון פונקציונלי (יש הנוהגים לאכול גם את עלי המלון המר לאחר בישולם).

מלון מר: התוויות טיפוליות 2

ברפואת הצמחים המודרנית משמש פרי המלון המר לטיפול בסוכרת. ברפואת הצמחים ההודית, בנוסף לטיפול בסוכרת, משמש הפרי לטיפול בבעיות נוספות כגון תולעי מעיים, עצירות, גאוט, ראומטיזם, שיעול, צהבת, חום, מחלות עור ועוד.

מלון מר: תכונות 2

מלון מר הינו מריר מאוד, מפזר גזים (carminative), משלשל, ממריץ עיכול, טוניק, מנקז (alterative), מגביר תיאבון, נוגד דלקת, כבדי, נוגד סוכרת, נוגד תולעים ועוד.

מלון מר: מרכיבים עיקריים 2

מלון מר מכיל אלקלואיד בשם ממורדיצין (momordicine), ספונינים, קארוטנואידים, שמן נדיף, קאראנטין (charantin), פיטוסטרולים ועוד.

מהי תזונה פונקציונלית?

תזונה פונקציונלית כגישה טיפולית קיימת באסכולות ריפוי שונות מקדמת דנא, אך המונחים 'תזונה פונקציונלית' או 'מזון פונקציונלי' הם חדשים יחסית. עם השנים מצטברים מחקרים המוכיחים את השפעותיהם הבריאותיות של מזונות שונים או דיאטות ייחודיות, הנהוגות בשימוש מסורתי ובשיטות טיפול משלימות ואלטרנטיביות, כדוגמת הנטורופתיה.

תזונה פונקציונלית היא גישה טיפולית מודרנית, המשלבת ומגשרת בין מדע למסורת.

באופן כללי, תזונה פונקציונלית מתארת שימוש במזונות או ברכיבי מזון שונים, במטרה לקדם בריאות, הן כמניעה והן במצבי חולי.

תרגום מילולי של 'תזונה פונקציונלית' הוא 'תזונה שימושית' או 'תזונה תפקודית'. כלומר, תזונה תכליתית, העשויה להיטיב מצבים בריאותיים ולמנוע או להפחית סיכון למחלות שונות.

מהו מזון פונקציונלי? 

מזון פונקציונלי הינו כל מזון או רכיב מזון שיש לו השפעה בריאותית, מעבר לערכיו התזונתיים הבסיסיים (למשל, תכולה של פחמימות, חלבונים ושומנים).

מבחינים בין מזון פונקציונלי טבעי למזון פונקציונלי תעשייתי.

מזון פונקציונלי טבעי מכיל רכיבי מזון טבעיים, בעלי השפעות בריאותיות. לדוגמה: אגוזים ושקדים. אכילה קבועה של אגוזים ושקדים מפחיתה סיכון למחלות לב וכלי דם. 

מזון פונקציונלי תעשייתי מיוצר בתעשיית המזון ומועשר ברכיבי מזון או בתבלינים בעלי השפעות בריאותיות. דוגמאות: לחם (מועשר בחומצה פולית, הקשורה להפחתת סיכון למחלות לב וכלי דם); יוגורט (מכיל חיידקים "ידידותיים" ומועשר בסיבים מסיסים, תורם לבריאות מערכת העיכול ומשפיע לטובה על מערכות נוספות). 

חשוב לציין, כי לא כל מזון מועשר ברכיבים בריאותיים יכול להיחשב כמזון פונקציונלי. לדוגמה: לחם מועשר בחומצה פולית, אך מכיל גם מרגרינה (ובה ריכוז גבוה של חומצות שומן מסוג טרנס), לא יכול להיחשב מזון פונקציונלי, מאחר שהמרגרינה מזיקה לבריאות.

מזון פונקציונלי אמור לקדם בריאות, למנוע מחלות ואולי אף לטפל במחלות קיימות, בוודאי לא לגרום להשפעות מזיקות.

צמחי מרפא ותזונה פונקציונלית

הגבול המפריד בין מזונות פונקציונליים ממקור צמחי לבין צמחי מרפא, הוא דק מאוד.

מזונות צמחיים רבים, ובפרט אלו המוגדרים כמזונות פונקציונליים, משמשים גם כצמחי מרפא והם רשומים בספרות המקצועית כצמחי מרפא לכל דבר. לדוגמה: פטרוזיליה היא מקור לוויטמין C, שעשוי לתמוך בפעילות מערכת החיסון, תבלין כורכום מכיל כורכומינואידים והוא בעל פעילות נוגדת סרטן.

מלון מר, מחלות עור ופעילות נוגדת דלקת

ברפואת הצמחים ההודית, משמש המלון המר לטיפול במחלות עור שונות. מבחינת ההיגיון הטיפולי ברפואת צמחים, תכונות הפרי השונות הופכות אותו לבעל פוטנציאל גבוה לטיפול במחלות עור.

במחלות עור כרוניות, כדוגמת פסוריאזיס, הפרוטוקול הטיפולי בנטורופתיה מתייחס להיבטים שונים הקשורים להתהוות המחלה:

עיכול בלתי מושלם של חלבון

עיכול בלתי מושלם של חלבון, או ספיגה לקויה של תוצרי פירוק חלבון במעי, עלולים לגרום לעלייה ברמות של חומצות אמינו במעי. חיידקי המעי משנים חומצות אמינו אלה למרכיבים רעילים הנקראים פוליאמינים (polyamines). רמות גבוהות של פוליאמינים נמצאו אצל חולי פסוריאזיס. פוליאמינים מקושרים לשגשוג  המוגבר של תאי  העור, האופייני לפסוריאזיס. כלומר, הדרך הטובה ביותר למנוע ייצור של פוליאמינים, היא ע"י שיפור התפקוד של מערכת העיכול 4. צמחים מרים מגבירים ייצור מיצי קיבה ומשפרים פירוק של חלבון. מלון מר, כפי שמעיד שמו, הוא מר מאוד, וככזה הוא מגביר ייצור של מיצי קיבה, מייעל פירוק חלבון ומשפר את תפקוד מערכת העיכול.

תפקוד הכבד

שיפור תפקוד הכבד יעיל ביותר בטיפול בפסוריאזיס. הקשר בין הכבד לפסוריאזיס נובע מתפקידו של הכבד כמנטרל רעלים. כפי שהוזכר לעיל, קיים קשר בין פסוריאזיס לבין תוצרי לוואי של חיידקי המעי, החודרים למחזור הדם. כאשר נפגמת יכולת הכבד לנטרל רעלים אלו, או כאשר יש עומס של תוצרי לוואי והכבד לא עומד בקצב הנטרול, מצב הפסוריאזיס עלול להחמיר. בשני המקרים, חיוני לשפר את תפקוד הכבד.4  צמחים מרים פועלים גם כמשפרי תפקוד הכבד, לרוב באמצעות הגברת ייצור מיץ המרה בכבד והפרשתו מכיס המרה אל התריסריון. מלון מר יכול לשפר את תפקוד הכבד, והראיה לכך היא שימושו המסורתי כמסייע לטיפול בצהבת.    

פעילות נוגדת דלקת

מחלות עור רבות, כדוגמת פסוריאזיס, אטופיק דרמטיטיס ואקנה, מאופיינות בתהליכים דלקתיים. ממצאי מחקר במבחנה  ובחולדות  הראו פעילות נוגדת דלקת של מלון מר.5 בנוסף, מצויים בצמח ספונינים ופיטוסטרולים. חלק מהספונינים הצמחיים (כגון ספונינים של יוקה6),  הם נוגדי דלקת. גם פיטוסטרולים הם נוגדי דלקת. 7  

הפעילות הנוגדת דלקת מספקת הסבר נוסף להשפעתו של מלון מר במחלות עור שונות.  

סיכום

ללא ספק, מלון מר הוא דוגמה מייצגת להגדרת מזון פונקציונלי ולהבהרת הגבול הדק בין מזון פונקציונלי לצמח מרפא.

ניתן לאכול מלון מר כתבשיל, כנהוג בקרב הפיליפינים ובני שבט המנשה. לחילופין, ניתן להשתמש בתמצית יבשה של מלון מר כחלק מפורמולת צמחים ייעודית, או כצמח בודד בפני עצמו. שימוש נוסף במלון מר, המקובל אף הוא במסורת ההודית ובקרב נטורופתים, הוא שתייה של מיץ טרי.

Bookmark and Share

מקורות: שמורים במערכת 

© כל הזכויות שמורות

מלון מר ומחלות עור - מזון פונקציונלי או צמח מרפא?  מאת: יוסי שבח באתר: 'תזונה פונקציונלית'

 

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות: (צפה ב-  תגובות בעמוד זה)
Loading בטעינה...




 

[Top]

המרכז לתזונה פונקציונלית פועל משנת 1993.

האתר מרכז ידע חשוב בתחומי תזונה נכונה, בריאה, מאוזנת ומבוססת מדע ומסורת, לרבות תזונה פונקציונלית, מזון פונקציונלי, דיאטה, מתכונים בריאים, תוספי תזונה, צמחי מרפא ותבלין.

התלמידים שלנו מתייחסים לאתר כסוג של אנציקלופדיה תזונתית וכמקור לקבלת תשובות מהימנות המבוססות על ניסיון רב שנים, לשאלות בנושאי תזונה.

אנחנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילת החברים שלנו, ולקבל במתנה הרצאות מעשירות. ההרצאות מתקיימות אונליין ומיועדות לקהל הרחב ולקהל המקצועי, בהתאמה.

המרכז לתזונה פונקציונלית

לשליחת הודעה בווטסאפ:
 



תנאי שימוש
 תקנון דיוור מפת אתר

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי וענת שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape